donderdag 29 juli 2010

Snackbar discrimineert!

    







Ik zat gister na een gezellig avondje met vrienden in de Snackbar.
Gewoon omdat ik nog trek had. Zij namen een ijsje, ik nam een Frikandel speciaal. Iets wat ik normaal nooit neem. 
Sowieso eet ik niet vaak friet in de snackbar. Ik kom er niet graag. 
Maar in gezelschap van anderen was het wel het proberen waard. 
Ik bezocht trouwens een cafetaria, dat is een snackbar maar dan met zitplaatsen. Afin, ik zat daar met mijn frikandel speciaal en zat me te bedenken hoe ik dit gevaarte het beste kon eten.
De een stopt hem direct in zijn mond, de ander snijdt hem in stukjes.
Ik besloot voor de tweede optie te gaan en ging op zoek naar bestek.
Nu moet ik eerlijk  zeggen dat ik geen zilverwerk had verwacht, maar zo'n lullig plastic vorkje was wel erg goedkoop. Maar goed je moet het er dus mee doen. En wat bleek, aan het vorkje zit ook een 'mes' bevestigd.
Nouja mes, een ribbelig randje waarmee je wordt geacht je frikandel speciaal mee in stukjes te snijden.
Allemaal nog heel erg acceptabel en begrijpelijk.

Daar zat ik, mijn Frikandel speciaal voor me, het DEPA mes/vorkje in mijn hand, klaar om te beginnen. Ik draaide mijn vorkje en probeerde de frikandel in stukjes te snijden. Dat ging erg moeizaam.
Ik wierp een korte blik op mijn vorkje en wat bleek, de 'ribbel' strip of de 'mes' kant wees naar boven.
Nu ben ik motorisch niet erg handig en dacht dat dit ook weer een typische fout zou zijn die alleen mij kon overkomen. Snijden met de verkeerde kant, stom. Maar ik deed het toch echt zoals het zou moeten. De binnenkant van het vorkje wees mijn kant op en toch bevond de 'ribbel' strip, het 'mes' gedeelte zich aan de bovenkant en niet aan de onder kant.

Na enig onderzoek kwam ik tot deze schokkende conclusie. DEPA Vorkjes met ribbelstrip zijn alleen gemaakt voor rechtshandige mensen. Rechtshandige mensen ondervinden dit probleem helemaal niet. Als zij een Frikandel speciaal eten kunnen ze gewoon altijd snijden omdat de 'ribbel' strip of het 'mes' gedeelte zich standaard beneden bevind. Maar links handige mensen worden gewoon vergeten. Worden gewoon gediscrimineerd. Ze worden uitgelachen omdat ze zo lopen te klooien met een frikandel. Ze moeten het vorkje omdraaien om op een onlogische manier toch te kunnen snijden. Of nog erger, ze moeten het vorkje rechtshandig gebruiken om aan de standaard eisen van DEPA te voldoen.

1,5 miljoen mensen in Nederland zijn linkshandig. Dat is nogal een doelgroep. Ik pleit voor linkshandige DEPA mes/vorkjes. Misschien is het een idee om een linkshandige politieke partij op te richten.  Groen Links bestaad al, zou Femke ook linkshandig zijn? Links qua politieke stroming. Onzin eigenlijk waarom is dat links? Dan heeft rechts dus automatisch de meerderheid. Stem dus geen PVV, VVD, SGP of andere rechtse rakkers. Want dan houden we altijd rechtshandige DEPA mes/vorkjes. En dat is niet goed voor de toekomst van dit land. Linkse mensen hebben ook rechten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten